Eerste week voorbij - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marah - WaarBenJij.nu Eerste week voorbij - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marah - WaarBenJij.nu

Eerste week voorbij

Blijf op de hoogte en volg Marah

27 September 2015 | Suriname, Paramaribo

Na wat tegenslagen, onverwachte veranderingen, blauwe heupen van het matras en veel nieuwe indrukken zit ik inmiddels al iets meer als een week in Paramaribo. Eigenlijk lijkt het of ik hier al veel langer dan 10 dagen hier ben.

Zondag de eerste keer alleen over straat. Best wel heel spannend vond ik dat. Met Roos en Astrid afgesproken om te gaan zwemmen bij een ander studentenhuis. Via Google Maps uitgezocht hoe ik moest lopen. Een wandeling van 25 minuten door de straten van Paramaribo, wat een oude en vervallen huizen staan er hier zeg. Heerlijk om verkoeling te zoeken in een zwembad. Ik moet nog wel erg wennen aan de warmte hier. 's Middags kwamen mijn huisgenoten weer terug van het evenement. Zelf gekookt, een heerlijk Hollandse maaltijd met aardappels, wortels en rijst.

Maandag werd ik door Roos, Astrid en 3 huisgenoten opgehaald om naar de Combe markt te gaan. Ik had voor ogen dat dit een markt was, maar eigenlijk was het gewoon een grote supermarkt. Ik vond het wel een soort Hanos alleen dan primitiever. Gelukkig lagen hier de prijzen van de producten wat lager dan in de vorige supermarkt waar ik was geweest. Maar van veel producten waren ook allemaal maar grote verpakkingen. Zo wilde ik een potje zout hebben maar het was alleen mogelijk om meteen een kilo zout te kopen, haha. Groente en fruit waren hier helaas niet echt te koop en alles wat ze wel hadden zag er niet mooi uit. Via het centrum terug gereden, leuk om dat ook even te zien!
Langs het kantoor van Make a Move 2 gereden om een studentenpas te kopen, een fiets te regelen en vragen te stellen over bijvoorbeeld die citytour die niet door was gegaan. Aanstaande maandag staat nu de citytour en de kennismaking met het internaat gepland. Ook hebben Roos en ik even informatie gevraagd over trips die deze week nog gedaan zouden worden. Hierna nog weer even een duik genomen in het zwembad. Terug naar huis kon ik op de fiets. Pff, levensgevaarlijk om hier te fietsen zeg. Auto's rijden soms rakelings langs je heen en ik moet wel erg wennen aan het feit dat je links moet rijden. Auto's toeteren ook steeds, maar dit blijkt te zijn om je te waarschuwen dat ze je gaan passeren. Helemaal nat van het zweet toch veilig thuis aangekomen.

Dinsdag heb ik eigenlijk een hele rustige dag gehad. Via Skype contact gehad met Nederland. Ik wilde nog even de buurt verkennen maar hier is uiteindelijk niet echt van gekomen. 's Avonds kregen wij nog even bezoek van twee meiden van het andere huis aan de prinsessestraat, waar ik als het goed is zondag naar toe mag verhuizen.

Woensdag ben ik naar de Centrale markt geweest met Roos. Via google maps en een getekende pijl een punt afgesproken aar we elkaar zouden ontmoeten. Op de fiets naar het centrum. Voor de tijd opgezocht hoe ik moest fietsen maar ik kon het toch niet vinden. Gelukkig is iedereen heel behulpzaam als je ze wat vraagt. Samen de centrale markt opgelopen. Wat een verlossing om al dat groente en fruit te zien liggen. Ik heb watermeloen, mango's, bananen en een andere steekvrucht gekocht. Na de markt nog even verder door het centrum gelopen.
Besloten om donderdag op vrijdag een trip te gaan maken. Voor deze trip zou je een hangmat nodig hebben om in te slapen. Dus ik moest natuurlijk even op hangmatten jacht gaan. Uiteindelijk een mooie hangmat gekocht:)
Wat was er veel te zien op straat! Zo kwamen we iemand tegen die Jumbo supermarkt tasjes verkocht, een moeder die haar kind sloeg en iemand die dacht dat wij hier waren om een kind te adopteren, haha.

Donderdag en vrijdag ben ik op trip geweest naar Brownsberg en Ston eiland.
Donderdag ochtend om 8 uur zouden we vertrekken richting Brownsberg. Maar natuurlijk gaat het op z'n Surinaams en vertrokken we uiteindelijk kwart voor 9, haha. Voor deze trip hadden we een groep van 5 mensen. Naar Brownsberg was het ongeveer 3 uur rijden en met wat stops om eten te kopen, te tanken en je benen te strekken kwamen we aan bij een onverharde weg van 12 km langs die ons naar boven op de Brownsberg zou leiden. Deze onverharde weg had allemaal hobbels en we werden helemaal door elkaar geschud. Nou ik kan je vertellen dat is voor 1 km nog leuk maar 12 km lang is wel echt heel lang! Onderweg kwamen we een verkeersbord tegen waarop stond: 'Toeteren 10 km'. Dit blijkt te betekenen dat je op sommige stukken van die weg moet toeteren om te laten weten aan een eventuele tegenligger dat jij ook op die weg rijdt. Eenmaal boven aangekomen hebben we genoten van het uitzicht over het Brokopondomeer. Dit meer is evengroet als de gehele provincie Utrecht.
Na de lunch heb ik mijn korte broek omgewisseld voor een bikini met lange broek eroverheen en gewapend met een 1,5 liter fles water begonnen aan de afdaling naar de Leo en Irene watervallen. Een afdaling door de jungle waar het veel momenten heel steil was en je heel goed moest kijken waar je liep. Bij de 2de waterval, de Irene val, verkoeling gezocht door eronder te gaan staan. Uiteindelijk het gehele stuk wat wij afgedaald waren weer terug omhoog geklommen. Mijn conditie training van deze week ook weer gehad, haha. Wat was ik blij toen het einde in zicht was, maar het was wel een super gave ervaring om die tocht te maken!
Met de auto op weg naar Ston eiland waar we de nacht door zouden brengen. Gegeten en vroeg naar bed want ik was erg moe van de intensieve dag. Uiteindelijk sliepen we toch gewoon in een bed in plaats van in een hangmat.

Donderdag ben ik om kwart over 6 opgestaan om te genieten van de zonsopgang. Na het ontbijt met een bootje naar een eiland gevaren om schildpadden en een brul aapje te bekijken. In het water staan allemaal resten van bomen die boven het water uitsteken. Het blijkt dat het land is ondergelopen en de bomen gewoon zijn blijven staan. Deze overblijfselen van de bomen schijnen heel veel geld op te kunnen leveren omdat het een heel speciaal soort hout is.
Terug op Ston eiland nog even gezwommen in het meer om vervolgens om te kleren om naar Berg en Dal te gaan. Bij Berg en Dal kan je met ziplijnen door de jungle vliegen als een aapje. Met als hoogtepunt een ziplijn over de Suriname rivier heen. Super gaaf was dat!
Helaas kwam er een eind aan het avontuur en zijn we terug gereden naar Paramaribo.
's Avonds kwamen nog 3 meiden een drankje toen en ben uiteindelijk nog overgehaald om mee te gaan stappen. Mijn eerste stapavond in Paramaribo. Erg gezellig was het!:)

Gisteren heb ik een rustige dag gehad. Weer even met Timon [e-38] mama contact gehad. Tot mijn grote verbazing begon het gisteren opeens even te regenen. Het was maar heel kort, maar toch best wel gek als het hier regent. Gisteren avond met alle mensen van de trip gaan eten bij bar Zuid. Heerlijk genoten van een patatje, haha. Een ontzettend gezellige avond gehad en nog even een afzakkertje gedronken bij 't Vat.


Groetjes vanuit het warmte Suriname!:)


  • 27 September 2015 - 19:47

    Marjanne:

    Wat leuk om te lezen wat je allemaal al hebt meegemaakt. Je zult wel veel indrukken opdoen. Geniet er nog maar lekker van.

  • 27 September 2015 - 20:24

    Jannie Emmink:

    Wat een lang en mooi verslag
    Fijne tijd toegewenst

  • 28 September 2015 - 09:23

    Gerda:

    Wat een Prachtige foto,s!
    Mooi verslag.

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Suriname

Vrijwilligerswerk in Suriname.

Recente Reisverslagen:

06 Januari 2016

Inmiddels weer in Nederland

06 December 2015

Grensverleggend

23 November 2015

Update:)

02 November 2015

Blanche Marie zonder Blanche Marie

17 Oktober 2015

Bigi pan en nog veel meer
Marah

Actief sinds 12 Juli 2015
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 3753

Voorgaande reizen:

18 September 2015 - 16 December 2015

Suriname

Landen bezocht: