Inmiddels weer in Nederland - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marah - WaarBenJij.nu Inmiddels weer in Nederland - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marah - WaarBenJij.nu

Inmiddels weer in Nederland

Blijf op de hoogte en volg Marah

06 Januari 2016 | Suriname, Paramaribo

Inmiddels ben ik weer in Nederland, maar ik kan natuurlijk niet vergeten te schrijven over mijn laatste weken in Suriname.

In mijn laatste dagen als vrijwilliger heb ik mijn taak om de administratie van het internaat meer op orde te brengen volbracht. Het internaat was in september 2013 gestart en vanaf dat moment was er geen administratie gedaan. Het is mij gelukt om tot begin december 2015 de administratie bij te werken. Ik was stiekem toch wel een beetje trots dat het mij was gelukt.
Ontzettend lieve afscheid high tea gehad op het Internaat. De meiden hadden een high tea klaar gemaakt met lekkere pannenkoekjes en andere lekkere dingen. Na het eten mochten de meiden nog even wat zeggen. Ze zeiden dat ze mij wel heel lief vonden maar dat ik wel leek op een pop, haha.

Eindelijk was het dan 16 december. Timon zou naar Suriname komen. Helaas met een behoorlijke vertraging mocht ik hem dan eindelijk na 3 maanden weer knuffelen. Heerlijk!:)
In mijn laatste 2 weken samen met Timon hebben we veel gedaan. Ik wilde natuurlijk Timon zo veel mogelijk laten zien van Suriname. We hebben genoten van het uitgaansleven. Heel leuk om hem te laten zien waar wij meestal gingen stappen dan heeft hij er ook gelijk een beeld bij.
Natuurlijk niet te vergeten, het vaak uit eten gaan want, ja, dat moet hij natuurlijk ook wel weten, haha. Een mooi excuus om lekker buiten de deur te eten:)

We hebben een paar dagtripjes gemaakt. Op maandag zijn we een dagje wezen fietsen. We wilden eigenlijk naar de plantages van Peperpot maar kwamen bij het huren van de fietsen erachter dat het niet geopend was op maandag. Toch maar voor gekozen om toch te gaan fietsen maar dan maar naar nieuw Amsterdam. Nog een stukje geschiedenis meekrijgen kan natuurlijk geen kwaad.
Op dinsdag zijn we een dagje naar Berg en Dal geweest. Hier kan je met de kabelbaan van boom naar boom slingeren als een aapje. Ik was er zelf al wel geweest, maar ik vond het zo leuk om dit nog een keer met Timon te doen. De rest van de dag konden we in een hutje aan de Surinamerivier blijven. Helaas regende het wel die dag.
Een andere dagtrip die we hebben gemaakt op woensdag was het quad rijden. Wat een super gave dag was dat! Met de quad door de jungle en over de savanne. Door allemaal plassen, over een bruggetje en nog meer spannende maar gave dingen! Echt een topdag! Helemaal kleddernat kwamen we na een dag weer terug.
Helaas was werd ik een beetje ziek, maar omdat ik natuurlijk niet ziek wilde worden voordat we de grote trip gingen doen heb ik maar gewoon een paracetamol erin gegooid.

Heel gek dat het op donderdag al tijd was om mijn spullen in te pakken. Ik moest namelijk vrijdag uit mijn kamer, maar vanaf vrijdag gingen we ook op trip. Dus ik moest spullen voor trip maar ook voor mijn koffer inpakken. Wel een hele chaos en dat voelde ook wel heel gek moet ik zeggen. Na 3 maanden je koffer weer inpakken.

Op eerste kerstdag, vrijdag, vertrokken we richting Apiapaati. Een eiland in het binnenland van Suriname. We moesten eerst ongeveer 3 uur met de auto en vervolgens ongeveer 5 uur met de boot om Apiapaati te kunnen bereiken. We hadden er niet echt op gerekend dat het zo hard zou gaan regenen. Ik kan wel zeggen dat ik het nog nooit zo koud heb gehad met kerst, haha. Timon en ik konden heerlijk in een huisje verblijven met bedden. Dit was wel heel erg fijn! 's Avonds stond een 3 gangen diner op ons te wachten, heerlijk! In de dagen erna zijn we naar dorpjes geweest, de Ananasberg beklommen, achter een boot op een band gezeten en in een stroomversnelling gesprongen. Een heerlijke trip!

Uiteindelijk was ik dan maandag avond weer thuis in Paramaribo. Toch nog maar even voor de laatste keer uit eten gegaan ook al was ik doodmoe. Ik wilde nog even om het af te sluiten in het centrum eten.

Dinsdag opnieuw mijn koffer ingepakt en klaar om naar Nederland te gaan. Heel erg raar was dat. Het afscheid van mijn huisgenoten vond ik dan ook heel erg lastig. Je hebt lang met ze samengeleefd en veel meegemaakt. Het is dan raar dat zij er nog achterblijven en dat jij weer vertrekt richting het koude Nederland.
Ik heb in mijn tijd in Suriname ontzettend veel geleerd! Ik ben heel blij dat ik de stap heb gezet om dit mooie avontuur aan te gaan. Ik heb ontzettend leuke en lieve mensen ontmoet. Dankjewel allemaal! Lobi!

Het is heel raar om inmiddels weer in Nederland te zijn en weer aan het werk te gaan, in mijn oude kamer in Utrecht weer te zitten, iedereen weer te zien en weer te sporten. Erg wennen!


  • 06 Januari 2016 - 20:11

    Amy:

    We missen je hier lieverd!!!! Kusjes aan Utrecht en aan jezelf natuurlijk!

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Suriname

Vrijwilligerswerk in Suriname.

Recente Reisverslagen:

06 Januari 2016

Inmiddels weer in Nederland

06 December 2015

Grensverleggend

23 November 2015

Update:)

02 November 2015

Blanche Marie zonder Blanche Marie

17 Oktober 2015

Bigi pan en nog veel meer
Marah

Actief sinds 12 Juli 2015
Verslag gelezen: 688
Totaal aantal bezoekers 3739

Voorgaande reizen:

18 September 2015 - 16 December 2015

Suriname

Landen bezocht: